Najczęście zadawane pytania

Kto może przystąpić do projektu?

Każda szkoła, która chce tworzyć przyjazne i bezpieczne i wspierające środowisko wokół dziecka. Program najlepiej sprawdza się w placówkach, które prowadzą już różne działania pomocowe w tym wsparcia rówieśniczego.


Jak długo trwa wdrożenie Peer Support w szkole?

Proces rekrutacji, szkolenia zajmuje od 2 do 4 miesięcy w zależności od możliwości organizacyjnych. Każdej placówce towarzyszymy przez następnych kilkanaście miesięcy, wspierając uczniów oraz nauczycieli poprzez stałą superwizję i konsultacje wdrożeniowe.


Od czego zacząć?

Szkołom zgłoszonym do projektu zapewniamy organizację 3 godzinnego spotkania szkoleniowego dla wszystkich pracowników, podczas którego prezentowane są założenia programu, metody pracy, harmonogram działań i formy wsparcia dla szkoły w realizacji jej ważnego zadania, jakim jest ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz tworzenie procedur zabezpieczających uczniów przez działaniami ryzykownymi.Kolejnym krokiem jest zgłoszenie szkolnych opiekunów projektu Peer Support. Opiekunowie ci pełnią ważną rolę w całym systemie – wspierają uczniów (Schoolworkerów) w działaniach, dbają o ich bezpieczeństwo i rozwój.Nauczycielom-opiekunom Peer Support zapewniamy 20 godzinne szkolenie obejmujące:

- zasady udzielania wsparcia osobom w kryzysach emocjonalnych

- zasady tworzenia szkolnych procedur dotyczących wsparcia psychologiczno-pedagogicznego

- procedury udzielania wsparcia w ramach Peer Support – co można, czego nie można robić w ramach interwencji rówieśniczej. Jak dbać o własny komfort i granice oraz bezpieczeństwo i dobrostan- wskazówki pracy z uczniowskim wolontariatem Peer Support


Jak wygląda program przygotowania szkolnych opiekunów Peer Support?


Jak wygląda rekrutacja uczniów?

Bezpieczeństwo jest jednym z głównych drogowskazów w czasie tworzenia sieci wsparcia rówieśniczego. Dlatego już na etapie rekrutacji uczniów dbamy o to, aby selekcjonować kandydatów na Schoolworkerów. W tym celu przygotowaliśmy proste narzędzia do diagnozy uczniów: list do organizatorów oraz strukturalizowany kwestionariusz wywiadu. Obydwa narzędzia mają charakter przesiewowy, nie potrzebują wyrażenia zgody prawnych opiekunów na ich użycie i mogą być stosowane przez każdego nauczyciela (patrz załączniki). Rekrutację uczniów prowadzą nauczyciele-opiekunowie, przy wsparciu koordynatora projektu.

Cel procesu rekrutacji: Celem rekrutacji uchronienie uczniów w kryzysie oraz osób zaburzonych w strukturze osobowości przed nadmiernymi przeciążeniami wynikającymi z zaangażowania w działania Peer Support. Narzędzia oferowane w projekcie pomogą nauczycielom „odsiać” osoby, które nie powinny zajmować się pomaganiem osobom w kryzysie ze względu na własne bezpieczeństwo. W każdej szkole do grupy szkoleniowej powinno zostać zakwalifikowanych do 12 uczniów i uczennic w tracie trwania całego projektu, czyli do roku 2023. Optymalnie byłoby, gdyby uczniowie rekrutowani byli spośród różnych klas.


Narzędzia do rekrutacji:

1. List do organizatorów

Uczniowie chętni do udziału w Peer Support mają za zadanie napisać list od organizatora, w którym krótko uzasadnią, dlaczego chcieliby wziąć udział w projekcie, jakie mają predyspozycje do takich działań.

2. Pytania do wywiadu

Nauczyciel przeprowadza z uczniem rozmowę strukturalizowaną dotyczącą udziału w projekcie, podczas której zadaje pytania dotyczące motywacji, wcześniejszych doświadczeń i zasobów ucznia.


Jak wygląda przygotowanie uczniów – Schoolworkerów?

Wyselekcjonowani uczniowie przystępują do programu szkoleń obejmującego 20 godzin. Szkolenia prowadzone są przez zewnętrznych trenerów i obejmują:- wiedzę z zakresu źródeł i mechanizmów kryzysów emocjonalnych w wieku dorastania- wiedzę na temat form wsparcia osób w kryzysie świadczonej przez specjalistów z otoczenia ucznia- standardy prowadzenia uczniowskich interwencji w ramach Peer Support ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa własnego i dobrego samopoczucia osób udzielających pomocy- procedury prowadzenia interwencji uczniowskich w ramach Peer Support- symulacje i ćwiczenia praktyczne


Czy Schoolworkerzy zajmują się wyłącznie udzielaniem wsparcia innym uczniom?

Nie, Schoolworkerzy nie zajmują się wyłącznie prowadzeniem interwencji. Wspierają one rówieśniczy program wsparcia (Peer Support), który obejmuje wiele innych działań oprócz samej interwencji. Schoolworkerzy angażują się w różne akcje edukacyjne i promocyjne w szkołach.W ramach tych działań, uczniowie objęci projektem rówieśniczego wsparcia przygotowują krótkie spotkania dotyczące zdrowia psychicznego i roli wsparcia dla wszystkich klas w dantejskie szkole. Poprzez takie prezentacje, uczą się jak rozpoznawać i reagować na problemy psychiczne oraz jak oferować wsparcie swoim rówieśnikom.Dodatkowo, Schoolworkerzy prowadzą także profile w mediach społecznościowych, które dotyczą zdrowia psychicznego. Poprzez udostępnianie informacji, inspirujących treści oraz rad dotyczących radzenia sobie z trudnościami emocjonalnymi, propagują pozytywne podejście i edukację w zakresie zdrowia psychicznego.


Czy szkoła otrzymuje wsparcie wdrożeniowe po zakończeniu cyklu szkoleń?

Szkoła otrzymuje dwa rodzaje wsparcia – wsparcie superwizyjne oraz wsparcie wdrożeniowe. Superwizje dla uczniów prowadzone przez zewnętrznych ekspertów odbywają się co do zasady raz na miesiąc. Superwizje dla opiekunów – raz na dwa miesiące. Konsultacje wdrożeniowe prowadzone są co miesiąc przez pierwszy kwartał, później ad hoc. Szkoła może liczyć także na wzmocnienie lokalnego systemu wsparcia, dostęp do informacji o specjalistach działających w otoczeniu szkoły.


Na czym polega superwizja pracy uczniów i nauczycieli w Peer Support?

Superwizja to proces, w ramach którego doświadczony psycholog/pedagog nadzoruje, ocenia i wspiera pracę innych osób udzielających wsparcia. Celem superwizji jest zapewnienie wysokiej jakości pomocy, rozwijanie kompetencji oraz refleksja nad procesem udzielania wsparcia. Superwizja obejmuje regularne spotkania, w trakcie których omawiane są przypadki, trudności, a także analizowane są umiejętności i techniki interwencyjne, służące doskonaleniu pracy uczniów i nauczycieli.W ramach superwizji, koordynatorzy ze szkół prowadzą indywidualne oraz grupowe spotkania. Koordynatorzy odgrywają ważną rolę w monitorowaniu interwencji, rozmawiając zarówno o bieżących przypadkach, jak i ogólnych problemach, z jakimi uczniowie się borykają. Dodatkowo, szkoły regularnie odwiedzają zewnętrzni superwizorzy, którzy organizują spotkania uczniów i koordynatorów. Superwizorzy służą również wsparciem i radą dotyczącą implementacji programu, sugerując ewentualne zmiany i uzupełnienia.Superwizja obejmuje również koordynatorów, którzy spotykają się na grupowych superwizjach z innymi koordynatorami z tego samego regionu lub miasta. W ramach tych spotkań omawiane są trudności wdrożeniowe oraz możliwości doskonalenia pracy oraz zmian w projekcie Peer Support. Jest to cenna okazja do wymiany doświadczeń, uczenia się od siebie nawzajem i budowania sieci wsparcia.Superwizja odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu wysokiej jakości interwencji i wsparcia dla uczniów. Jest to proces ciągłego monitorowania, refleksji i doskonalenia działań, aby zaspokoić potrzeby uczniów w jak najbardziej efektywny i bezpieczny sposób.


Czy Program Peer Support jest sprawdzany/kontrolowany?

Tak, program jest monitorowany i sprawdzany. Prowadzimy badania w szkołach objętych programem, które koncentrują się na problemach, z jakimi boryka się młodzież oraz na źródłach wsparcia, do których uczniowie się zwracają. Zbieramy dane ilościowe dotyczące problemów, które są istotne dla młodzieży, jak również informacje na temat różnych źródeł wsparcia, z których korzystają.Dodatkowo, prowadzimy badania jakościowe, w trakcie których gromadzimy informacje od superwizorów i koordynatorów ze szkół. Poprzez te badania, uczymy się od nauczycieli i uczniów, jakie metody udzielania pomocy są skuteczne, jakie potrzeby mają uczniowie, jak również jakie potrzeby mają nauczyciele i dyrekcja szkoły.

Program PEER SUPPORT jest działaniem realizowanym przez Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie w ramach projektu:

ŚRODOWISKOWE CENTRUM ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

systemowe wsparcie dla mieszkańców m.st. Warszawa w Dzielnicy Bemowo, Wawer i Żoliborz. KONKURS nr POWR.04.01.00-00-DM01/20.

Image